We hoeven het niet langer verborgen te houden: groepen die hun dertigste verjaardag vieren zijn onze specialiteit. Zo ook het Amerikaanse Illusion Of Safety, dat sinds het gezegende jaar 1983 evolueerde van typische industrial over ongemakkelijke atmosferen met ontploffingsgevaar tot de hedendaagse elektro-akoestische muziek met dreunende vervormde veldopnames. Net als ons Ego is het gelimiteerde vinyl van de 10inch Sweet Dreams zo gifgroen dat het wellicht oplicht in het donker. De drie tracks worden bij elkaar gemixt door een andere legende, Thomas Dimuzio, en houden het midden tussen dreigende stilte, ver gitaargepluk, akoestisch geritsel, drones, machineloops, en het dronken gesnurk van onze echtgenote. We betreuren nog steeds dat Drone in 2010 (na release nummer honderd) gestopt is met de 7inches, om plaats te maken voor compilatie lp’s met vier obscure projecten per worp. Dat betekent echter niet dat we het opzet of het zilverkleuring vinyl niet waarderen. Dit keer is beeldhouwer Karl Bösmann de minst onbekende naam, en zijn Kafkaiaanse drones delen het vinyl met installatiebouwer Yann Novak (USA), het Slovaakse Storm Noir, en Emme Ya uit Colombia. Waar Novak zijn heil zoekt in het bewerken van stille vinylgroeven, grijpt de rest van het deelnemersveld terug naar de meer gekende aanpak: dreunende gitaren, echoënde stemmen en concrete geluiden. Al komt Bösmann nog verrassend uit de hoek door zijn epische Die Verwandlung knap elektronisch richting industriële collagemuziek te sturen.