Superhorrorcastleland

Het internet afstruinen op zoek naar alweer een streepje nieuwe muziek van een obscuur bandje doen we al lang niet meer. We hebben het eigenlijk nooit veel gedaan, want er slingert hier zoveel muziek rond dat we ons leven zouden moeten herbeginnen om alles ooit eens te hebben gehoord. Positief is wel dat het internet ervoor zorgt dat informatie heel snel de wereld rond gaat en zo ontvingen we recent een mail van Nick (Nicholas DiMichele) uit New York met de vraag of we interesse hadden om het debuut van zijn band Ghost & Goblin te beluisteren en eventueel te recenseren. Hij had onze contactgegevens gekregen van een kennis wier muziek we eens in de kijker hadden gezet, al hebben we er geen idee van wie die kennis moge zijn. Niet dat het belang heeft, want ‘Superhorrorcastleland’ is een uiterst amusante en diverse plaat van een duo (naast Nicholas ook Spencer Synwolt) dat duidelijk van veel soorten elektronisch getinte muziek houdt. Na het opdoeken van hun vorige band The Kobolds legt het duo zich nu toe op bevreemdende songs die ietwat neigen naar een soundtrack voor een kunstzinnige griezelfilm over een waanzinnige geleerde die zin heeft om met emoties aan de gang te gaan. De intro (tevens titelnummer) handelt trouwens over zo’n gekke wetenschapper, en stilaan komt Ghost & Goblin in het vaarwater van heel diverse bands als Calexico, Giant Sand, Vampire Weekend, David Bowie, Roxy Music of Radiohead. De keyboards krijgen een prominente rol toebedeeld in de elf nummers, die samen een ondoorgrondelijk verhaal vertellen dat extra wordt benadrukt door de spookachtige stem van DiMichele.

GhostGoblin_Superhorrorcastlel