Suara Naga

Na vijftien jaar Old Time Relijun vond Arrington de Dionyso het genoeg geweest en tijd voor een nieuw project; Malaikat Dan Singa, wat ‘engelen en leeuwen’ betekent in het Bahasa Indonesisch. Eind 2009 ging het eerste zelfgetitelde ‘Malaikat Dan Singa’ album nog aan Gonzo (circus) voorbij, evenals aan heel Europa en volgens Arrington te wijten aan slechte promotie. De opvolger ‘Suara Naga’ moet deze valse start rechtzetten en mikt op een goede spurt. In de fantastische opener ‘Kerasukan’ spuwt Arrington Indonesische woorden in het rond op ritmische wijze met een duister brommende synth op de achtergrond. Mannelijke kreten en vrouwelijke kreunen zorgen voor een bevreemdende sfeer waar de basklarinet, keelzang en van krautrock doordrongen drums deze paradijselijke kakofonie nog eens extra kracht bijzetten. Zoek naar deze parel op uw ‘Mind The Gap’ en er zal een openbaring komen. Het sterke geluid wordt doorgetrokken met ringende bellen, zwevende synths, pingelende gitaren en pulserende drums in ‘Baru Limunan’. Arrington zingt in het Indonesisch zoals hij dit op de hele plaat zal doen. Zijn stem wringt zich door de diepste krochten van de taal en benadrukt deze met een techniek van keelzang tot een doordringende klank. Het album is een mix van minimale dancehall riddims (‘Bianglala’), vermodderde krautrock (‘Suara Naga’) en dwarse psychedelica waar ethnische invloeden (‘Wada Rohani’) de overhand hebben. Dit is het onbegrensde geluid voor een toekomstige utopie zoals Arrington deze voor ogen heeft. Nu-age muziek? Labels zijn niet nodig en de kracht van dit gouden experimentele album zal een lange houdbaarheidsdatum hebben tot in de verre toekomst. Denkt u alles al eens gehoord te hebben? U zult hier wellicht met Arrington als uw geluidsgoeroe verlicht uitkomen. Welkom bij de leer van de Malaikat Dan Singa sekte!

ArringtonDeDionyso_SuaraNaga