Strings.Lines

De Canadese componist Nicolas Bernier heeft een liefde voor zowel elektronica als akoestische instrumenten, wat eerder bleek op het album ‘Les Arbres’ (zie de recensiedatabase op de Gonzo website), waarop hij gruizige elektronische texturen combineerde met strijkers. Op het conceptalbum ‘Strings.Lines’ doet hij iets vergelijkbaars: de plaat is opgebouwd rond Berniers verzameling stemvorken, waarvan de geluiden vaak zozeer een perfecte sinus (de “lijnen” uit de titel) benaderen, dat ze bijna niet te onderscheiden zijn van synthetische tonen. Hij heeft vorken in alle registers, van bijna onhoorbaar laag, tot tonen waarbij uw hond beter even de kamer uit kan. De muziek die hij daarmee maakt is noodzakelijk simpel van compositie –een stemvork geeft immers maar één toon af– maar hij verrijkt haar door lagen over elkaar te leggen en door toevoeging van viool en viola da gamba (de “strings”) die op de onderliggende geluiden variëren. Het warme timbre van de strijkers werkt mooi tegen de glasheldere tonen, maar het feit dat alle nummers effectief maar op één noot gebaseerd zijn maakt het geheel nogal academisch. Gelukkig introduceert Bernier halverwege de nodige processing en geluiden, waardoor soms zelfs een zenuwachtig ritme ontstaat, en er wat broodnodige spanning in de muziek komt. ‘Courant.Air’ klinkt heel anders maar is qua combinatie van instrumenten vergelijkbaar. De ondergrond van de nummers bestaat uit tapes en experimentele geluiden, vaak zeer spaarzaam, soms opeens in drukke clusters. Hier overheen klinkt een kalme akoestische gitaar, gespeeld door Simon Trottier. Zijn partijen klinken grotendeels geïmproviseerd, hier en daar niet meer dan getokkel, maar op momenten speelt hij drukke melodieën. Soms zorgt een slide over de snaren voor een vleugje folk. De meeste tracks zijn behoorlijk abstract en minimaal, en al werkt de plaat aan het einde naar een kleine climax van twee zwaarder aangezette nummers, als geheel overtuigt ‘Courant.Air’ niet echt, daarvoor is het wat teveel los zand. Fans van Bernier kunnen trouwens hun lol op op dit moment, want naast de hier besproken releases bracht hij recentelijk ook een album uit op het Duitse Hrönir label, en een ep op ambient- en folklabel Home Normal.

NicolasBernier_StringsLines