Static Crash

In Greensboro, North-Carolina, waarde in het begin van deze eeuw een bandje rond dat traag maar gestaag zijn cultstatus ontstijgt. We hebben het over Ashrae Fax, een kwartet dat bestond uit zangeres Renee Mendoza, producer en gitarist Alex Chesney, bassist Robert Parker en gitarist en synthspeler Mike Soter. Het viertal nam in 2003 het album ‘Static Crash’ op. In ware DIY-stijl brachten ze hun werkstuk uit op cd-r die ze handmatig van een kleurtje hadden voorzien. De oplage en het bereik ervan bleef uiteraard beperkt, en dat is bij elke heruitgave op cassette of kleine oplage op vinyl door de jaren heen ook zo gebleven. Het label Mexican Summer neemt het nu op zich om het werk van deze cultband opnieuw uit te brengen en start met dit album. Alleen op vinyl, echt snel hoeft het voor Ashrae Fax nu ook weer niet, al koppelen ze wel enkele optredens aan het uitbrengen van de plaat. Acht liedjes staan er op, waarvan twee korte spielereien zijn die echter wel mee de sfeer bepalen. De zes songs die erop prijken, roepen de hoogdagen op van het 4AD-label, en eigenlijk nog meer die van Cocteau Twins. Niet alleen muzikaal klinkt Ashrae Fax als deze legendarische band, de stem van Mendoza ligt heel dicht bij die van Elisabeth Frazer, die met haar typische stem het geluid van Cocteau Twins duidelijk onderscheidde van hun tijdsgenoten. Het leukste aan de songs is echter dat ze allesbehalve ouderwets klinken of alleen maar herinneringen oproepen aan de jaren 1980. Het is eigenlijk vooral jammer dat de plaat niet ook op een reguliere cd wordt uitgebracht, want ‘Static Crash’ verdient een breder publiek dan alleen maar vinylliefhebbers.

AshraeFax_StaticCrash