S/t

In 2011 werd de legendarische band Palais Schaumburg nieuw leven ingeblazen, in de klassieke bezetting dan nog wel met Holger Hiller, Thomas Fehlmann, Timo Blunck en Ralf Hertwig. Een ideaal moment dus om het vroege en invloedrijke eerste album nog eens van onder het stof te halen. De band werd gevormd in 1980 in Hamburg, door Fehlmann (The Orb), de later tot geluidskunstenaar geëvolueerde Hiller, F.M.Einheit (ook toen al Einstürzende Neubauten en Abwärts) en de Amerikaan Chris Lunch. Lunch wordt al snel vervangen door Timo Blunck. Einheit neemt pas de benen na de opnames van twee singles (‘Telefon’ en ‘Rote Lichten’, met het fantastische b-kantje ‘Glücklich Wie Nie’), maar voor de opnames van het debuutalbum beginnen. Hij wordt vervangen door Ralf Hertwig en deze vier gaan de studio in met David Cunningham (Flying Lizards) als producer. De plaat verschijnt in 1981 en klonk toen net zo verrassend als vandaag. Dwarse en hoekige ritmes, dadaïstisch opgezette en in het Duits gezongen teksten, op jazz gebaseerde instrumentbeheersing en dito structuren gecombineerd met een dwars popgevoel zorgen voor een onvergetelijke luisterervaring. Het zet de band meteen op de kaart als een van de meest invloedrijke bands van de Neue Deutsche Welle, samen met Der Plan en D.A.F.. Alleen al opener ‘Wir Bauen Eine Neue Stadt’ blijft een klassieker van de new wave, om de term door te trekken die ze later nog zouden worden opgekleefd als de band na veel bezettingswissels besluit in het Engels te zingen. Hiller verlaat snel na de opnames de band, maar doet wel nog actief mee op de tweede cd van dit mooi vormgegeven pakket. Cd 1 bevat namelijk de originele plaat. Cd 2 bevat de eerder genoemde singles, een andere versie van ‘Kinder Der Tod’ en opnames van een concert in Nederland op 24 januari 1982. De singles verschenen niet eerder op cd, de liveopnames verschenen nooit eerder. Degenen die de vinylversie kopen, krijgen er nog een single bij met vier opnames van een concert in Hamburg uit dezelfde periode. Daarop zingt het publiek, waaronder Andreas Dorau de teksten in een begeleiding van Palais Schaumburg. Een unieke collectie aldus, die voor de ouderen een plezante opfrissing betekent en voor de jongeren een zeer aangename kennismaking met een van de vroege pareltjes uit de wavegeschiedenis.

PalaisSchaumburg_