S/t

Het blijft een ander land, dat Wallonië van ons. Het had heel wat voeten in de aarde om Rockerill Records de stap over de grens te laten zetten om een poging te ondernemen hun releases ook in Vlaanderen en Nederland te promoten. Het label uit Charleroi maakt deel uit van het ruimere Rockerill Productions, dat in een oude fabriek concerten organiseert, lokaal talent ondersteunt of kortweg een alternatief cultureel centrum runt. Petula Clarck, Ubik Ubik, Miss Tetanos en Duflan Duflan zijn enkele van de artiesten die reeds iets op het label konden uitbrengen. Telkens wordt met een aantal aanverwante kleine labels samengewerkt, om de releases zo professioneel mogelijk aan te kunnen pakken. Het debuut van La Jungle bevat vijf nummers in vijfendertig minuten die de begrippen trance en dansbaar koppelen aan primitieve math- en noiserock. Lang aanhoudende drumritmes worden door het duo aangevuld met laag na laag gitaar, obscure stemmetjes, loops en een quasi perfect gevoel voor repetitieve en verslavende beats annex ritmes. ‘L’Enfer’ wordt ingezet als Lightning Bolt, waarna het duo al snel zijn repetitieve eigenzinnige zelf wordt. ‘Caracala’ is krautrock met mathrock in een sjamanistisch ritueel van tranceverwekkende drums en gitaren. In ‘Zimbabwe’ laat het duo zijn duivels helemaal los en zet een stukje instrumentaal krachtvoer neer waar we blij van worden. La Jungle is de rockversie van Goose, of zoiets toch. De vier nummers tellende nieuwe plaat van Guili Guili Goulag is een uitdagend geval. De bende, met leden van Duflan Duflan, Spoilature en Art Et Technique, mengt krautrock, Afrikaanse ritmes, een doomgevoel, experiment en punk tot een bevreemdend geheel. Primitieve drums, een harp, een bas die een stevige groove kan leggen (in het aanstekelijke ‘Shinseïna’) en een eigenwijs gebruik van stemmen, maken dit tot een ware verrassing. Afsluiter ‘Sapric’ is wat meer gooi-en smijtjazz zonder een melodie uit het oog te verliezen en is net als de volle twintig minuten dat dit schijfje duurt, een mooi voorbeeld van jammer genoeg weinig bekend talent dat wondermooie en interessante muziek maakt.

LaJungle_
di 17 mei 2016