S/t

Voor hun recente Europese toernee lieten Jarboe en celliste Helen Money zich vergezellen door Alexander Hacke (Einstürzende Neubauten) en Danielle De Picciotto (Crime & The City Solution). Voor de zes nummers tellende lp (ook digitaal verkrijgbaar) die de twee dames apart en samen maakten, houden ze het gewoon bij hun tweeën. Helen Money is geen doorsnee celliste, maar dat hadden we niet verwacht als ze gaat samenwerken met femme fatale (vraag het maar aan ex-geliefde Michael Gira) Jarboe. Ze heet eigenlijk Alison Chesley en houdt ervan de meest duistere kant van haar instrument te verkennen. Ze werkte eerder samen met Mono, Anthrax en Russian Circles en ging de hort op met Shellac en Joe Lally (Fugazi). Haar op Profound Lore verschenen derde album ‘Arriving Angels’ (2013) spreekt boekdelen. Jarboe heeft naast een resem soloplaten (36!) en als voormalig lid van Swans een reputatie opgebouwd. Ze werkte ondertussen samen met een niet bij te houden resem muzikanten uit allerlei hoeken (63 samenwerkingsprojecten inmiddels). Ze heeft in haar dertig jaar durende carrière een stevige stempel gedrukt op de donkere experimentele kant van de hedendaagse muziek en doet dit ook op deze nummers. Haar stem is uit de duizenden herkenbaar. Keyboards, stem en cello, meer heeft dit duo niet nodig om een verontrustend, donker plaatje te presenteren waar ze soms apart, soms samen aan werkten. Zonder heftig of heavy te klinken, is de sfeer behoorlijk geladen, hoe goed Jarboe soms haar best doet om als en prinses te klinken. Ze is de heks van Gira, de vrouw die Swans een tijdje toegankelijker heeft gemaakt en tegelijk ervoor zorgde dat Gira’s bende inmiddels weer net zo ontkrachtend werd als in de begindagen. Net geen half uur (het mocht heel wat meer zijn) pure schoonheid, met als apotheose een uit haar dak gaande Money in ‘Every Confidence’.

JarboeAndHelenMone_
wo 11 mei 2016