S/t

Een vierde album zou er eigenlijk nooit komen. Het Noorse black metal-gezelschap Taake, met als motor frontman Hoest, zou er eigenlijk mee ophouden na de trilogie ‘Nattestid (Ser Porten Vid)’, ‘(Over) Bjoergvin (Graater Himmerik) en ‘(Hordalands) Doedskvad’. Nadien kwam echter toch nog een ep uit, ‘Nekro’, die in de zwarte kringen op weinig bijval kon rekenen. Hoest gooide iedereen buiten en besloot op zijn eentje toch nog een volledig album in elkaar te nagelen. ‘Taake’ is het gitzwarte resultaat van ’s mans noeste arbeid, waarop een fraai staaltje van true black metal is te horen. Blikken drums, ijzig gitaarwerk en ijzingwekkend gekrijs. En toch, sommige nummers bevatten beklijvende melodieën, zijn soms zelfs catchy, en Hoest heeft zelfs besloten om zijn nummers voor het eerst echte titels te geven. Voordien beperkte hij zich tot telkens weer Romeinse cijfers als aanduiding. Dat hij van de oude school is, bewees Hoest ook tijdens het Essen-incident, waar hij met een swastika op de borst de goegemeente provoceerde. Hoest maakt er echter geen punt van: hij houdt van provocatie en schrikt er niet voor terug zijn klokkenspel door de scheuren in zijn broek tijdens concerten wat frisse lucht te geven. Deze zaken voeden de mythe rond Taake uiteraard nog meer en Hoest is alleen maar fier dat hij de echte Noorse black metal hoog in het vaandel voert. De heisa neemt hij er graag bij. Voor de vinylliefhebbers: op de dubbele vinyl van deze release prijkt ook een cover van Burzum-klassieker ‘A Lost Forgotten Sad Spirit’, die niet op de cd is terug te vinden.