S/t

Strut doet het weer! Sinds zijn heropstanding heeft het label als een van zijn missies om boeiende artiesten samen te brengen. En alweer spelen de Britse The Heliocentrics een hoofdrol. De versmelting van hun spacy jazz en funk met de ethno-jazz van Mulatu Astatke, leverde een van dé platen van het vorige jaar op. En nu brengt Strut de jonge Britten samen met Lloyd Miller, een al te lang vergeten pionier van de oriëntaalse jazz. Miller, 72 jaar geleden geboren in Californië, is een buitenbeentje in de jazz. Als zoon van een diplomaat bracht hij zijn jonge jaren door in Teheran. Daar deed hij een levenslange liefde op voor alles wat naar oosterse muziek ruikt. We konden hem vorig jaar al herontdekken op een boeiende verzamelaar ‘A Lifetime In Oriental Jazz’ bij Jazzman Records. Dat is het label waar voorman Malcolm Catto van The Heliocentrics mee aan de touwtjes trekt. Daarmee is de cirkel rond. Want vergelijk deze samenwerking gerust met wat de Heliocentrics vorig jaar met Mulatu uit hun hoed toverden. Lezers van dit blad kennen intussen het recept van de Heliocentrics: bezwerende, psychedelische jazz, gestuwd door de funky drums van Malcolm Catto en sterk beinvloed door Ethiopië en muziek uit de hele wereld. Op die achtergrond krijgt Lloyd Miller ruimschoots de ruimte om te improviseren met een veelvoud aan oosterse instrumenten en fluitjes. Wil je een label om dit onder te brengen? Spiritual jazz komt misschien nog het dichtste in de buurt. En ruim schatplichtig aan het legendarische collectief The Tribe. Alweer boeiend en broeierig.

Lieven Verstraete
LloydMillerTheHeli_st