Er zijn maar twee seconden nodig om de verpletterende Death In June-invloed te herkennen in de muzikale vaandels van dit aan Strydwolf Neofolk gelieerde project. Maar dankzij het afzweren van elektronica en computers, en het gebruik van authentieke instrumenten (melodica, gitaar, accordeon en percussie) komt Osewoudt tot een vintage folkgeluid dat nauwer aanleunt bij de tweede generatie van Of The Wand And The Moon, Belborn of Forseti. De keuze voor het Nederlands in Zoonen Van Rotterdam roept dan weer herinneringen op aan Volksweerbaarheid. Thematisch wordt de krijgerethiek uit IJzeren Tijden afgewisseld met misantropische nostalgie, en literatuurverwijzingen (onder andere W.F. Hermans). Ook allemaal terug te vinden in het beeldmateriaal voor Finsternis: na harde arbeid even verpozen tussen de korenvelden, duizelingwekkend natuurschoon, stenen hoofden, en brandende rozen die uiteindelijk zullen verdrinken. Met slechts drie korte nummers en één videotrack is dit maar een proevertje van een aangekondigd album, maar omdat we bij Osewoudt kwaliteiten (visie, vakmanschap, productie en liefde) ontwaren die het gros van de genregenoten allang kwijt is, kijken we er erg naar uit.