S/t

Drie Belgen die zich verstoppen achter de personages Ed (een gier), Ted (een mandril) en Ned (een neushoorn) – maar stiekem een aardige staat van dienst hebben bij bands als tóman, Transit en Isbells – vormen samen Cape Coast Radio. De drie vrolijke diertjes maken eigenzinnige, blije popliedjes vol prachtige details: aparte drumbeats, een gemoduleerd keyboardgeluidje hier, een waanzinnig verslavend baspartijtje dat maar twee maten duurt daar. De melodieën zijn veelal zomers, Afrikaans getint en niet zelden een tikkeltje eighties, zoals ook inspirator Vampire Weekend ze maakt. De teksten tenslotte maken het soortgelijk gewicht van de muziek bewust nog maar eens wat lichter. Cape Coast Radio mikt bewust op luchtigheid, en hun speelse, inventieve en gekmakend aanstekelijke liedjes doen precies wat ze moeten doen. Al gaan ze wel wat over de schreef met het melige ‘Coffee’, waarin een donkere basstem “Aah… the roasting process!” kweelt. De band moet oppassen dat ze geen flauwe gimmickband worden – tenzij dat net de bedoeling is, natuurlijk. Maar toch. Bands als Why? of Menomena, waar Cape Coast Radio qua geluid en inventiviteit ook wel wat van weg heeft, bewijzen dat een geluid als dit met serieuze en emotioneel aangrijpende teksten een ideale combinatie vormt, die wèl lang nagalmt. Zolang Ed, Ted en Ned zowel in vorm als inhoud de luchtigheid blijven nastreven, blijft het resultaat leuk, maar is het zo weer uit het geheugen geblazen. We zijn benieuwd welke keuze ze gaan maken, deze drie vriendjes uit het dierenrijk.

Benjamin van Vliet
CapeCoastRadio_CapeCoastRadio