Split Series #22

In 1998 lanceerde Fat Cat haar ‘split series’, een reeks 12inches met steeds twee artiesten per release, verpakt in handmatig geperforeerde hoezen. Zeker in het begin kende de reeks een aantal zeer sterke delen, van de hand van artiesten als Gescom, The Third Eye Foundation, Merzbow, Pole en Janek Schaefer, wiens bijdrage aan de reeks zijn allereerste plaat was. Het zwaartepunt van de serie lag in de jaren 1999/2000, toen er maar liefst tien delen verschenen. Daarna deed Fat Cat het wat rustiger aan, en het voorlaatste deel stamt alweer uit 2011. Maar helemaal gestopt is het label nooit, en het brengt binnenkort dan ook een volgend deel uit. Deel 22 is een mini-lp waarop The Durian Brothers en Ensemble Skalectrik aan elkaar worden gekoppeld. The Durian Brothers is een trio uit Düsseldorf dat met draaitafels, effect-apparatuur en sequencers geïmproviseerde, polyritmische clubby krautrock-grooves maakt, die vaak een beetje Afrikaans aandoen. Unieke muziek, en het enige dat we kunnen verzinnen dat enigszins in de buurt komt is het album ‘Zero Set’ dat Moebius & Plank samen met Manfred Neumeier ooit maakte. Een van de nummers brengt ook vage herinneringen aan African Head Charge boven – wat mooi aansluit bij de b-kant, alwaar Nick ‘Ekoplekz’ Edwards onder zijn Ensemble Skalectrik-alias vier borrelende en krakende analoge tracks presenteert. De beste, ‘Pharos Groove’, benadrukt Edwards’ toch altijd al aanwezige dubinvloeden nog eens extra. ‘Powertranz’ is vervolgens Ekoplekz-by-numbers, maar het voor Edwards ongebruikelijk zweverige ‘Winslow’ klinkt als een mooie kruising van zijn eigen sound met die van The Caretaker. Al met al een sterke toevoeging aan een toch al uitstekende serie.

TheDurianBrothersE_SplitSeries22