Moniek Darge is sinds de jaren 1970 actief als componist, violist, geluidskunstenaar en performancekunstenares. Vooral is ze bekend van haar werk met haar partner Godfried-Willem Raes (Logos Duo) en met Logos Vrouwen. Haar solowerk is onbekender. Op Kye wordt nu Soundies 19802001 uitgebracht, dat een chronologische dwarsdoorsnede van haar werk geeft. De term Soundies is juist gekozen, want het lijkt Darge in eerste instantie om geluid te gaan; met geluid bouwt zij haar dramatische drama in de zin van uitvoeringskunst composities. Het theatrale karakter wordt ook gesuggereerd door de bezetting van openingstrack Sand (1980): voor twee percussionisten, tape en een deelnemer uit het publiek, meldt het hoesje. Darges soundscapes ontlenen hun dramatische kracht regelmatig aan de combinaties van klanken. Bij Sand is dat bijvoorbeeld de licht oosterse sfeer met gonggeluiden over een drone, die plots wordt gebroken door een krijs en snelle percussie. Fairy Tale (1983) begint met ademen en vervolgens stemgeluiden, in combinatie met viool en jammerende en grommende opnamen van koalas en honden. Die combinatie sluit aan en tegelijkertijd wringt ze. Caete (1997) is mooi en fascinerend met een combinatie van bijvoorbeeld vogel- en schurende, krakende geluiden van objecten. Een klein nadeel van de zeven stukken op Soundies is dat zij klinken alsof ze het best tot hun recht komen, wanneer je bij de uitvoering aanwezig zou zijn. Toch zijn ze ook op cd het beluisteren waard, en is het als geheel een te koesteren document.