Sotho Blue

Jazz, en nog uit Zuid-Afrika zelfs ook. Abdullah Ibrahim is een jazzpioneer uit Kaapstad en leidt het gebeuren op grand piano, bijgestaan door de muzikanten van Ekaya, bestaande uit Belden Bullock (bass), George Gray (percussie), Cleave Guyton (alto sax & fluit), Keith Loftis (tenor sax), Jason Marshall (baritone sax) en de Amerikaan Andrae Murchison (trombone). Ik weet weinig van jazz en ben totaal niet bekend met Ibrahim’s werk sinds de jaren zestig, maar deze lome, prozaïsche afro jazz kon me na een luisterbeurt toch goed bekoren. Een passend geluid voor tijdens het koken van een sterk creools gerecht, op de bank met een glas goede wijn of een dubbele trappist. Zo moeilijk moet het allemaal niet zijn, zoals de melodieuze compositie ‘The Wedding’ bewijst. Het is geen moeilijke jazz van de avant of vrije soort, maar componeerde stukken die Afrika in een gemoedelijk licht stellen, met een lichte hint van Amerikaanse afro jazz uit de jaren ’70. De jazzkenners onder jullie zullen wel weten wat ze aan deze muzikanten hebben. Als zelfs leek zoals uw recensent hierdoor niet afgeschrikt wordt. Met de lange slotcompositie ‘Joan Capetown Flower’ (Emerald Bay) wordt er naar een mooi einde geblazen door de verschillende saxen en een gedempte trombone. Langzaam verdwijnen de laatste stralen van een flauwe winterzon.

tekst:
Seb Bassleer
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!