Songs To Defy

Doppler is een noiserocktrio uit Solaize, een van de achterbuurten van Lyon. De band is sinds 1998 bij elkaar en maakte sindsdien enkele ep’s en één volwaardige cd, ‘Si Nihil Aliud’. Op ‘Songs To Defy’ kristalliseerde het trio zijn noiserock verder uit, wat leidt tot zeven sterke nummers die in de lijn liggen van Laddio Bolocko, Shellac en het vroege werk van Chokebore, dus voor die in de meer punky rockvalkuil stapten. De band houdt het voornamelijk instrumentaal, met uitermate complexe mathematische structuren. Als er al eens een stem opduikt, komt die van samples, waaronder die van Werner Herzog meteen opvalt. Ze vermijden meteen een manco waar veel Franse bands aan lijden: beschamend Engels. Xavier Anado op bas en Yoann Brière op gitaar krijgen de kans om volledig loos te gaan op hun instrumenten, omdat drummer Yann Coste, zowat de leider van de band, dermate strak drumt dat hij zonder moeite de boel perfect bij elkaar weet te houden. Bas en gitaar botsen geregeld met elkaar, luister meteen naar opener ‘We Are Not Sick’ en ook u weet meteen dat deze band lekker averechts kan noiserocken. Jammer voor deze Fransen zal het heel moeilijk worden om breder te gaan dan de eigen Franse underground. Doppler verdient namelijk heel wat beter, ze moeten immers niet onderdoen voor de eerder genoemde bands. Dit is een welkome verrassing uit een land dat maar weinig echt interessante bands voortbrengt. Doppler probeert zoveel mogelijk op te treden, ook buiten de grenzen, om ook niet-Franse zieltjes te overtuigen. Het weze hen gegund, want dit is een zeer lekker noiserockplaatje.

Doppler_SongsToDefy