Solace

Jakob uit Nieuw-Zeeland versmelt epische, instrumentale postrock met de ingetogenheid van shoegazerpop en verkent daarbij ook de meer psychedelische grenzen van het genre.
Of concreet Mogwai, ISIS en God Is An Astronaut hand in hand met Slowdive, Jesu en Spiritualized op een mistige herfstavond. Ontkennen dat dit trio begane muzikale paden betreedt, heeft weinig zin, maar de magistrale grandeur van de nummers, de zuivere productie en het prachtige artwork verklaren waarom Conspiracy Records dit al in 2006 verschenen pareltje alsnog een vinylrelease gunde. Begin 2009 volgt er nieuw werk op het Antwerpse kwaliteitslabel. (www.jakob.co.nz)
Om de twee vorige releases van het Parijse duo Maninkari – de ep ‘Psychoide/Participation Mystic’ en de dubbelcd ‘Le Diable Avec Ses Chevaux’ (allebei op Conspiracy) enigszins een plaats te geven, was de kapstok experimentele postrock met Godspeed You! Black Emperor als een belangrijke referentie, nodig. Maar daarmee is het plaatje verre van compleet. Dat bewijzen ze nogmaals met ‘Art Des Poussières’, een op 500 stuks geperste elpee. De manische botsing van violen, piano en percussie legitimeert opnieuw een stilistische link met niet-postrock bands zoals The Necks, The Dirty Three, Vibracathedral Orchestra en Nurse With Wound. Ook de hoge mate van improvisatie vereist een breder referentiekader. Drums en percussie lijken bij de broers Olivier en Frédéric Charlot steeds alle kanten tegelijk uit te stuiteren waardoor ze bij momenten flirten met kakofonie en structuurloosheid. Net wanneer de chaos de overhand lijkt te nemen, stuurt het duo bij en valt alles netjes op zijn plaats. Strak gecontroleerde improvisatie dus en dat maakt Maninkari net zo bijzonder.

Jakob_Solace