Snuff Safari

Het debuut van het elektronische duo Lourdes Rebels, uit Parma, Italië, is er eentje die een beetje moest bezinken. Na herhaalde luisterbeurten, waar we elke keer zeer van genoten, wisten we nog steeds niet wat we moesten schrijven. Het is een zeer leuke en degelijke plaat, maar hoe moeten we dit onder woorden proberen te brengen? Luigi Bonora en Rodolfo Villani begonnen in 2010 als Bonora, waarmee ze vette schellen noise maakten. Daarna evolueerde het duo richting freaky elektronica onder de noemers Milkane en Fuck-hurya. In 2012 begonnen ze met Lourdes Rebels, en van dat project belandde het debuut in onze cd-speler. Wat blijft er overeind van hun vroegere exploten? De elektronica en de soms ietwat maffe kronkels binnen de nummers. Van noise en freaky is niets meer te bekennen. Trance, exotische ritmes, Afrikaans aandoende bombast, tribal, triphop, dierengeluiden, hier en daar wat hiphop en andere net niet of net wel dansbare elementen vormen de basis voor ‘Snuff Safari’. Speelgoedsynthesizers, samples, gitaren, drummachines en door een leger aan effecten gehaalde zang zijn de ingrediënten die de meestal behoorlijk minimale en repetitieve stukken van Lourdes Rebels vorm geven. Veel vergelijkingspunten vinden we eigenlijk niet, of het zou moeten zijn dat ze bands als C Cat Trance, Liquid Liquid of Sun Araw hoog hebben zitten. Het tien minuten durende ‘Jungle Ghost’ is een mooi voorbeeld van het eclectische gehussel van de twee Parmezanen. Dub, drum-‘n-bass, tribal, verslavende ritmes en onverwachte sottises maken dit nummer tot de sleutel tot Lourdes Rebels.

LourdesRebels_SnuffSafari
wo 21 nov 2018