Smoking Gun

‘De Avonturen van Vlekje’, zo had de cd ‘Smoking Gun’ van de Brabantse formatie Vlek ook kunnen heten. Het septet doet Afrika aan, stoeit met zeven kristallen bollen, koestert zich in de stralen van een geheimzinnige ster. Het zijn vermetele reporters op ontdekkingsreis door het land van de jazz, op zoek naar onontgonnen hoekjes en gaatjes. Vier Tilburgers: de broers Bert en Jacq Palinckx op contrabas en gitaar, drummer Pascal Vermeer en trombonist Hans Sparla. Bosschenaren Jeroen Doomernik op trompet en Bart van Dongen op toetsen, en rietblazer Edward Capel uit Eindhoven. Allemaal hebben ze hun sporen ruimschoots verdiend. Als muzikant in allerhande ensembles, als sessieleider, zelfs als artistiek directeur (Bert Palinckx van November Music, Bart van Dongen van Intro/In Situ). Ze hebben dit collectief opgezet voor hun eigen plezier. En dat is te horen aan deze tweede cd. Ieder levert composities; ieder heeft inbreng in de uiteindelijke vorm. Terwijl elk van hen zijn mannetje staat in vrije improvisatie legt de ritmische basis van Bert P. en Vermeer de nadruk op aanstekelijke, dansbare kaders. Jacq P.’s gitaar pendelt tussen rock en metal. Van Dongen kleurt sfeer in met zijn arsenaal aan synthesizers, van zacht melodisch tot bliepbloep-effecten die gelukzalige associaties met sciencefiction-films oproepen. De driekoppige blazerssectie smeert smakelijke akkoorden en solo’s over dit vrolijk hobbelende canvas zoals in ‘Icebreaker’, waar een herinnering aan het Willem Breuker Collectief even zijn opwachting komt maken, alvorens met uitbundige rock te vervliegen in de orde van de dag. De zuidelijke harten worden collectief opgehaald in ‘Vastenavond’, een luchthartige improvisatie tegen de achtergrond van opnamen van een carnavalsoptocht in Den Bosch. Het is een raadsel waarom deze band niet op het programma staat van het Eindhovense festival So What’s Next, dat zich avontuurlijk noemt en voorgeeft de randen van de jazz op te zoeken.

René van Peer
Vlek_SmokingGun