SMM: Context

Het Amerikaanse label Ghostly International brengt sinds een decennium een breed scala aan muziektypen uit, van abstracte laptopperij tot shoegaze, tot poppy dingen. Recentelijk trokken Gold Panda, shoegazers School Of Seven Bells en de house-pop van Matthew Dear de aandacht. Naast al deze eclectiek begon Ghostly in 2004 ‘SMM’, een aparte poot voor releases die het midden houden tussen filmisch modern klassiek en drones. Een drietal verzamelaars verschenen, met werk van onder meer Cepia en Lusine, plus een aantal Ghostly-platen met een SMM-catalogusnummer, zoals The Sight Below (zie MTG#80), Christopher Willits (zie GC#83) en het Jesu-deconstructieproject Pale Sketcher. Behoorlijk ambient allemaal, maar meestal nog wel met een beat er in. Dat laatste is op ‘SMM:Context’ niet meer het geval, en het label lost dan eigenlijk ook nu pas de belofte van die “fragiele imaginaire landschappen” (hun woorden!) in. En doet dat door zonder terughouden de wateren in te varen waar normaliter Type en Miasmah de dienst uit maken. Zachtaardig pianowerk van Goldmund en Rafael Anton Irisarri, ingetogen gitaargetokkel van Leyland Kirby en Peter Broderick, melancholische strijkers van Jacaszek, enge drone-ambient van Svarte Greiner en de onvermijdelijke Aidan Baker (Nadja) – u begrijpt wat dit voor plaat is. De enige vreemde eend in de bijt is The Fun Years, die op hun fraaie album ‘God Was Like, No’ als een soort post-rock Fennesz klonken, en hier met hun track vol gekraak en gitaar een mooie break in alle ambient verzorgen. Voor zover we kunnen beoordelen zijn alle nummers nieuw, wat de plaat zowel aantrekkelijk maakt als introductie, als voor de liefhebbers. Weliswaar is niet alles even spannend, maar ook dat is een aspect van het genre dat in een introductie eigenlijk niet mag ontbreken.

VariousArtists_SMMContext