Singles Collection vol. 1 & 2

Voor iedereen die het vinyl heeft gemist en toch de bij elkaar geschraapte B-kantjes, demo’s en andere curiositeiten van Thee Oh Sees in zijn collectie wil hebben, zijn de eerste twee delen van de singles collectie nu op cd uitgebracht. Net op tijd, alvorens deel drie het licht ziet, al zal dat ongetwijfeld ook weer eerst vinylsgewijs gebeuren. De band, die eerder door het leven ging als Orinoka Crash Suite, OCS, Orange County Sound en The Ohsees, staat er wel om bekend graag van koers te wisselen of te experimenteren. Het is dan ook het geesteskindje van John Dwyer (Coachwips, Pink And Brown, Yikes, The Hospitals) die graag laveert tussen oorverdovend lawaai, experiment, ingetogen garage en wilde punk. In een of andere gedaante is deze band zijn uitlaatklep sinds 1997, en sinds 2008 gebruikt hij de huidige naam. Inmiddels is Thee Oh Sees een kwintet, dat nog steeds opereert vanuit San Francisco. Heel wat van hun platen werden uitgebracht door In The Red, wat meteen enige duiding geeft aan het geluid van Thee Oh Sees. Rauw dus, luidruchtig soms ook, proper en lief als het liedje dat vraagt of vereist. Ietwat mellow zoals dat zo mooi heet. Luister ‘I Agree’, ‘In The Shadow Of Giants’, ‘The Freak Was Clean’. Niet dat het echt flauwe liedjes zijn. Het is gewoon een andere kant van deze getalenteerde bende, die net zo goed krakers als ‘Tidal Wave’, gebruikt in de succesvolle tvreeks ‘Breaking Bad’, ‘Kingsmeat’ of ‘Kids In Cars’ uit de mouwen schudt. De variatie maakt dit een unieke verzameling, een mooie kennismaking met een band met heel wat capaciteiten. En als we het niet zouden weten, we zouden het beschouwen als een leuke plaat. Misschien eentje met een paar liedjes te veel, 24 is toch heel wat, maar zeker waar voor ons geld.

TheeOhSees_SinglesCollectionv