SID Chip Sounds: The Music Of The Commodore 64

Een serie over video games beginnen (zie het interview met Tom Bissell elders in deze Gonzo) is natuurlijk laster als je dat niet combineert met een paar denderende chiptune albums. Gelukkig was Robot Elephant Records ons voor en stuurde een fijne compilatie van Commodore 64 legendes alsook een ¨versus¨ Tundra Dubs plaat vol jong, al dan niet nieuw, SID-talent toe.
De Commodore 64 SID 6581 chip was, als bescheiden geluidsbrenger van een computer annex spelletjesmachine anno 1982, zijn tijd ver vooruit: de karakteristieke oscilator biedt een verrassend breed elektronisch wave-spectrum. De video game soundtracks die je op SID Chip Sounds: Music of the Commodore 64 vindt zijn dan ook even gevarieerd als typerend en met namen als Ben Daglish, Tim & Geoff Follin, Rob Hubbard, Jeroen Tel (misschien beter bekend als WAVE van de Maniacs Of Noise) en een dreunende Martin Galway is ‘SID Chip Sounds’ een waardige compilatie voor zowel de harde kern van nostalgische chiptune zeloten als voor nieuwsgierige elektronica liefhebbers.
Met het zomers aandoende geluid van de Robot Elephants en de donkere drones uit de Tundra Dubs-stal komt het gevarieerde geluid van de SID chip op het contemporaine ‘Robot Elephant Records Vs. Tundra Dubs’ misschien nog beter tot zijn recht.
En hoewel je ‘Vs. Tundra Dubs’ zeker geen ¨fake-chiptune¨ kan noemen – het merendeel van het geluid wordt nog steeds met een SID chip geproduceerd – is de muziek die anno 2012 met de SID chip gemaakt wordt toch van een heel andere orde: met de toevoegingen van een drummachine, een opgeschroefde BPM en een galmende microfoon is de muziek van onder anderen Husband, The Church Of Synth en ΔAimon, in tegenstelling van de video gamesoundtracks op ‘SID Chip Sounds’, duidelijk bedoeld om op te dansen. En daar krijg je van deze plaat best zin in. Staat de volgende editie van EINDBAAS al weer bijna voor de deur?

Jon Wolvers
VariousArtists_SIDChipSoundsTheMu