Shore Obsessed

Hisham Bharoocha stond als drummer mee aan de wieg van zowel Lightning Bolt als Black Dice en hij was de arrangeur van 77BOADRUM, het legendarische concert waarin 77 drummers een speciaal geschreven werk van Boredoms speelden. Zijn hoofdproject is echter al jaren Soft Circle, waarmee hij tot 2010 solo optrad, zingend achter zijn drumstel met een stapel loops bij de hand. Vorig jaar werd Soft Circle een duo met Ben Vida op gitaar en synthesizer. Het groepsgeluid werd daarbij grondig herzien. De dubby, psychedelische tracks die hij daarvoor maakte, moeten op de tweede plaat ‘Shore Obsessed’ wijken voor een soort tribal dance-geluid, dat de sfeer lijkt op te willen roepen van een zweterig goa trance-feestje op het strand van een of ander exotische eiland. Dat soort muziek zal misschien lekker zijn om te spelen als drummer, maar voor de avontuurlijke luisteraar is het een beetje een sof, gezien Bharoocha’s staat van dienst. De platte Underworld-faux-trance van ‘Nerve Of People’ en de live drum ’n bass van ‘Bonzer’ zullen iedereen die aangetrokken is door de namen aan het begin van deze recensie weer met een flink tempo wegjagen. Een verknipt, manisch nummer als ‘Bad Habit’ maakt dat even goed, maar staat te veel op zichzelf om de rest te doen vergeten. Dat kun je Bharoocha natuurlijk ook niet helemaal kwalijk nemen; voor het publiek dat hij wegjaagt, komt vast weer een ander in de plaats, dat gewoon graag af en toe recht vooruit gaat. U mag dan zelf weer bepalen of u zo iemand bent of niet. Van onze kant wensen wij de heren veel succes en laten het verder voor wat het is.

Benjamin van Vliet
SoftCircle_ShoreObsessed