Share The Fire

Twee heren en een straffe madam vormen samen het Portugese trio Murdering Tripping Blues, een band die buiten het thuisland nauwelijks enige bekendheid geniet. Hun eerste langspeler, ‘Knocking At The Backdor Music’, dateert van 2008 en dit tweede album, ‘Share The Fire’, is eigenlijk van 2010 maar wordt nu pas ook alhier op de markt gebracht. Meestal gooien we dit soort platen aan de kant en luisteren eerst wat we voor dit tijdschrift moeten recenseren. Edoch, de hoes en de groepsnaam intrigeerden, en we zijn nog blij toe ook dat we heel aandachtig hebben geluisterd. We zagen trouwens dat Terry Edwards (PJ Harvey, Gallon Drunk) op een paar songs een inbreng doet met zijn saxofoon, en dat alleen wekte onze nieuwsgierigheid op. De man heeft smaak, en zijn werk met Gallon Drunk kan ons nog steeds bekoren. De drie van Murdering Tripping Blues ook, net als ze het werk van een verwoestende Nick Cave weten te smaken, want zo fanatiek klinken de meeste songs. De zang wordt verdeeld tussen Henry Leone Johnson en Mallory Left Eye, elk een aantal nummers, die niet voor elkaar moeten onder doen. Integendeel, het lijkt een wedstrijdje passioneel en bezeten uit de hoek komen in moordlust oproepende liedjes die bol van de net ingehouden agressie staan. De opener en titelnummer tegelijk blaast ons in zijn woestheid meteen uit onze zetel, en zo gaat de band wel nog even door. Pas bij het vierde nummer, ‘My Lust’, doen ze het iets kalmer aan, in een vlaag van melancholie. Het is maar een tijdelijk rustpunt, want de met blues doordrenkte heavy rock beukt ons voor de rest van de plaat verder murw. We zijn blij dat we dit album, een jaar na datum, toch hebben leren kennen en u wellicht ook.

MurderingTrippingB_ShareTheFire