Shadows and Reflections

‘Shadows and Reflections’ komt voort uit een samenwerking tussen Monty Adkins en schilder Andy Fullalove. In oktober 2016 maakten ze voor de kathedraal van Bradford Cathedral een reeks schilderijen en een geluidswerk, in reactie op het gerestaureerde altaarstuk en de glas-in-loodvensters naar onder andere arts-and-craftsontwerp. Adkins was echter zeker zo geïnspireerd door de kleuren en gelaagdheid van Fullalove’s schilderijen. Hij heeft getracht zowel het effect van de schilderijen als de gekleurde lichtval in de kerk te verklanken en bij beluistering van het album kunnen we concluderen dat Adkins daarin is geslaagd. De uitgave, verschenen als cassette bij Crónica, bevat twee stukken van rond de twintig minuten die zijn opgebouwd uit orgel-drones. Adkins stapelt met beheersing de lang aangehouden orgeltonen, die verschillen in golfbewegingen, toonhoogte en textuur. Ze verweven, vormen samenklanken, ontwarren zich, stijgen en dalen. Met eenzelfde kalmte veranderen de drones en bewegen volume en intensiteit op en neer. Het is als schaduwen, die langzaam verschuiven over een tafereel en andere vormen aannemen, zich lengen, vermengen en losmaken van elkaar, met het verstrijken van de uren en het kalme verplaatsen van de zon op een middag in de tuin, op het plein of, tja, in een kerkinterieur. Het kalme tempo waarin de verschuivingen en veranderingen zich afwikkelen brengt een welhaast contemplatieve rust over de luisteraar – in elk geval de ondergetekende. Tegelijkertijd is de ontwikkeling van de composities weer niet zo traag dat je wegzakt in een sluimer waarin je de auditieve gebeurtenissen niet meer meekrijgt. Fraaie minimale muziek van Adkins.

MontyAdkins_ShadowsandReflecti
wo 24 okt 2018