Even leek het er naar uit dat Raster Noton fijne ondertitel archiv für ton und nichtton, proef die zin – met werk van Hervé Boghossian samenwerkingen tussen stichter Alva Noto en Ryuichi Sakamoto een manier zocht om hun kurkdroge symmetrische minimale elektronica een warmere toets te geven. De op stapel staande releases maken brandhout van deze stelling. De Deen Jon Egeskov, van opleiding een jazzmuzikant (hier hoort een vraagteken bij), bewees met zijn debuut Display al dat hij perfect past in catalogus van het Duitse label. Opvolger Set Your Center Between Your Parts in Order To is dan ook in alles een klassieke Raster Notonplaat vol minimale, uitgepuurde mathetmatische topelektronica. Toch weet Egeskov het verschil te maken met zijn labelgenoten. In nummers als Sinus, Feeds en opener Drum slaagt hij erin om de densiteit/intensiteit tot op het kookpunt te brengen en baant hij zich een weg naar de kopgroep van Raster Noton, een plaats in de schaduw naast stichter en bezieler Alva Noto. Waar Pixel zijn output steriel en uiterst clean houdt, slaat Mika Vainio, de meest productieve en creatieve helft van Pan Sonic, op ‘Revitty’ resoluut een totaal andere weg in. De smeulende repetitieve, analoge sound waarmee de Fin als Ø een genre uitvond ruimt baan voor een plaat vol donkere soundscapes en brokken ongefilterde noise. Heel even horen we zelfs een flard percussie opduiken. Geen doodzonde, maar voor iemand met het curriculum vitae van Vainio hoogst ongebruikelijk (we vermijden de term vernieuwend, de man experimenteerde trouwens ook al met een zangeres, wat toch nog een stap verder gaat). Hoe ver ook Set Your Center Between Your Parts in Order To en Revitty muzikaal uit elkaar staan, in beide gevallen horen we twee moderne componisten, een term die hier zijn plaats heeft, aan het werk die de term minimalisme met verve inkleuren. Pure klasse.