Selected Pieces 1990 To 2011

Hans-Joachim Roedelius (°1934!) hoeft hopelijk niet meer voorgesteld. De man heeft in zijn ééntje (én met Cluster en Harmonia) meer gedaan voor de elektronische muziek dan Coca Cola én McDonalds tezamen voor het gezamenlijk overgewicht van de westerse beschaving. Persoonlijk waren we de man de laatste jaren een beetje uit het oog verloren. Onbegrijpelijk en onterecht, want hij stond nog regelmatig op allerlei podia in de lage landen en Clusters ‘Qua’ vonden we een paar jaar geleden nog zeer de moeite.
Mule Musiq opperhoofd Toshiya Kawasaki zakte vorig jaar af naar Roedelius’ woonst in Baden (Oostenrijk) om permissie te vragen om een aantal onuitgebrachte tracks te publiceren. Toevallig had Roedelius net een aantal tracks opgenomen met de Belg Alain Benisty (alias Darko, en de man achter het Brussels Electronic Music Festival en de Statik Dancin’ feesten). Die tracks werden aangevuld met materiaal dat de laatste twee decennia werd opgenomen met onder andere Onnen Bock (Aquarello), Felix Jay en David Bickley. De nummers die samenwerkingen zijn met genoemde heren vallen doorgaans onder wat we genoegzaam ‘classic Roedelius’ zouden kunnen noemen: kwetsbare ambient, lichte dub, fijnzinnige repetitieve machinemuziek, lyrische pianostukken en overstuurde omgevingsgeluiden.
Het zijn echter de twee stukken die Roedelius op zijn eentje componeerde en producete, die het meest opvallen. ‘Quasi’ is het veruit zotste nummer, met een digitale doedelzak-melodie die haar eigen staart blijft achternazitten en kermis-handgeklap (wanneer er ook nog eens kermis-conga’s tegenaan worden gesmeten wordt de fader wijselijk naar beneden geschoven). Ook ‘Frolic At Six’ zit in diezelfde psychedelische computerspel improv-vibe. Uitstekend materiaal om de ietwat serieuze sfeer die rond Roedelius’ oeuvre hangt te tackelen, en dus voer voor een bezopen dansvloer. Maar het mooiste heeft hij voor het laatst bewaard: ‘Ultimate Feeling’ en ‘As Simple As’ alleen al zijn de aanschaf van deze ‘Selected Pieces’ waard. Dat Hans-Joachim Roedelius nog lang moge leven!

Stijn Buyst
Roedelius_SelectedPieces1990