See You At Regis Debray

In de film ‘See You At Regis Debray’ schetst cineast C.S. Leigh hoe een dag van Andreas Baader kan zijn verlopen, toen hij in 1969 op de vlucht voor de Duitse politie onderdook in Parijs. Baader zat daar in het appartement van de linkse intellectueel Debray, die op dat moment in Bolivia gevangen zat wegens deelname aan Che Guevara´s beweging. De soundtrack voor de film is gemaakt door de minimal elektronica-componist Ryoji Ikeda. Het probleem bij speciaal gecomponeerde soundtracks is dat zij onnadrukkelijk moeten zijn, om het beeld niet te overstemmen. De vraag of de geluidsband dan wel op zichzelf kan worden beluisterd, dringt zich ook op bij Ikeda’s soundtrack. De geluidsband van ‘See You At Regis Debray’ is compleet op een dubbel-cd gezet. Je hoort Ikeda’s minimale composities – zoals minutenlang herhaalde loopjes of elektronische drones – afgewisseld of gecombineerd met de setsounds van Baaders eenzame bezigheden. Soms pakt dat heel mooi uit, zoals in een strak ritmisch deel waar af en toe het geluid van een polaroidcamera doorheen klinkt. Ook de verschuivende ritmes en nadruk op geluiden is sterk. Ikeda’s klanken zijn goed, maar is de gehele soundtrack interessant om zo’n tachtig minuten te horen, zonder beeld? Misschien moet je het beluisteren als een hoorspel. Feitelijk is het ook auditief een weergave van een dag waarop een man (die gericht is op actie), noodgedwongen gebonden is aan een eentonig verblijf in een appartement. Voor de die-hards.

tekst:
Robert Muis
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!