Scale

Er zijn mensen die Matthew Herbert vereren en aanbidden, enkel en alleen omdat hij zijn plaatwerk volledig baseert op samples van de meest bizarre voorwerpen. ‘Plat Du Jour’, zijn vorige plaat, werd volledig in elkaar gepast met keukeninstrumenten. ‘Granny Delicious’, één van zijn eerste wapenfeiten als Dr Rockit werd opgebouwd uit een sample die Herbert maakte toen hij in een appel beet. Voor alle duidelijkheid: wij behoren niet tot die groep van mensen. Voor ons telt het resultaat en het moet worden gezegd dat Herbert wars van alle spielerei er tot op heden altijd in lukte om zijn ideeën te laten uitmonden in een boeiend muzikaal sluitstuk. ‘Goodbye Swingtime’, de plaat waarmee hij met behulp van een brassband zijn vroegere nummers coverde, is de zeldzame uitzondering in zijn oeuvre die ons niet bij het nekvel greep. ‘Goodbye Swingtime’ was risicoloos en mankte en beetje, maar het was wel de plaat die Jamie Lidell het vertrouwen gaf om zich als crooner helemaal te ontplooien. Op ‘Scale’ heeft Lidell geen cameo, deze rol is in hoofdzaak weggelegd voor Dani Siciliano, Herberts levensgezel en eeuwige muze. Enkel in de openingsnummers ‘Something Isn’t Right’ en ‘The Movers And The Shakers’ laat ze zich vocaal bijstaan door Dave Okumu en Neil Thomas; en het is Herbert zelf die in het slotnummer ‘Wrong’ de vocalen voor zijn rekening neemt. ‘Scale’ is overduidelijk de meest complexloze plaat van de Brit die hier in bloedvorm verkeert. Herbert flirt openlijk met jazz, vocale soul en brengt de hoogdagen van de swing terug tot leven. ‘Scale’ is een wervelende musical die glinstert als een spiegelbal. Straks blazen we zeepbellen, kijken wie het hoogst komt.

tekst:
Peter Deschamps
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!