Sator

In de Oudheid werd het magisch vierkant SATOR AREPO TENET OPERA ROTAS op tempelmuren achtergelaten. Deze, voorlopig ondoorgronde, formule inspireert Alessio Gastaldello tot een ritueel tweeluik waarvan de cd ‘Sator’ de ceremonie opent. Bewerkte gitaarklanken spelen een prominente rol in de klanktapijten van deze Italiaan. Samen met synthesizers vormen zij de dreunende en krassende onderlaag, waarop Mamuthones verder bouwt met sjamanendrums (een enkele keer doet de combinatie van gitaren en drumrituelen aan Crash Worship ADRV denken) en vocalen die netjes alle toonladders van het occulte afwerken: gefluister, invocaties en vervormde gezangen. Omdat de inscriptie ‘Sator’ bruggen tussen religies slaat, mag natuurlijk ook de heidense interpretatie van ‘Ave Maria’ niet ontbreken. Mamuthones bewandelt de bekende paden van onze linkerhand, maar doet dat bij momenten met vaste tred, wat ons doet uitkijken naar deel twee.

tekst:
Gonzo (circus)
beeld:
Mamuthones_Sator
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!