Saro

Beide hebben al een aantal albums met filmmuziek in hun portfolio, maar bij de documentaire ‘Saro’ hebben Emanuele de Raymondi en Marco Messina voor het eerst samengewerkt. Dat wil zeggen: ze schreven een aantal eigen composities en een aantal gezamenlijke. Hun verschillende achtergronden zijn enigszins herkenbaar, maar hun muziek ligt dermate dicht bij elkaar dat ‘Saro’ een naadloze eenheid vormt. De Raymondi, muzikaal geschoold in de VS en woonachtig in Rome, beweegt zich vooral op het vlak van geluidskunst, modern gecomponeerd en digitale bewerking van akoestische geluidsbronnen. Het is hoorbaar in ‘zijn’ composities op ‘Saro’: de slepende lijnen van strijkers en het minimalistische, verspreide toetsenspel bij ‘Il Primo Giorno’, of de drone van diepe strijkerstonen in combinatie met de melodielijn van violen en wederom losse pianotoetsen in het weemoedige ‘Assenza’. De Napolitaan Messina heeft wortels in hiphop- en deejay-gronden, maar sinds 2000 begeeft hij zich vooral in de elektronische (film)muziek. In ‘Terra Distante’ op het onderhavige album klinkt – hoe passend – vanuit de verte een drone en zachte ruis, waarover elektronische tonen kalm stijgen en dalen. ‘Non Respiro’ bestaat uit een drone van golvende elektronische tonen, steeds aanzwellende violen, een ‘ademen’ en af en toe een echo-end gitaargeluid. In de gezamenlijke composities vloeien deze sferen ineen. Pulserende elektronica, uitgestrekte strijkerspartijen en een repeterend motiefje op gitaar vormen de basis voor een eenvoudige gitaarmelodie bij ‘Viaggio’; ‘Mare’ combineert een weids landschap van elektronica met repetitieve pianolijntjes, zware strijkers en andere dreigende, donkere accenten. ‘Saro’ is een documentaire van Enrico Maria Artale over een zoektocht door Sicilië naar een onbekende vader. De muziek klinkt uitermate geschikt; in acht korte composities – gemiddeld zo’n drie-en-een-halve minuut – roepen De Raymondi en Messina de reis, de landschappen, de onbestemdheid en onzekerheid op. De muziek is echter sterk genoeg om het zonder beelden te doen.

Emanuele_de_Raymon_Saro
wo 24 okt 2018