Waar Yoni Wolf (ooit 1/3 van cLOUDDEAD) voorheen in zn eentje onder het pseudoniem Why? opereerde, gaat onder die naam voortaan een kwartet schuil. Muzikaal is er echter weinig veranderd sinds de Oaklandazulasylum lp (2003), want ook op Sanddollars krijg je méér folk-pop, indie-hop en psych-rock voorgeschoteld volgens Whys beproefde recept. Dat betekent grillige vocalen die zich kronkelen rond vaak bevreemdende geluidscollages. Grootste verschil is wellicht dat Wolfs knip-en-plak aanpak, onder invloed van de groepsbezetting organischer klinkt, en deze keer geleid heeft tot heuse songs – mooie dingetjes met refreinen en zo. De titeltrack is daar het beste voorbeeld van en kan zo op een Pavement plaat.
Andere aanraders zijn het aanstekelijke 500 Fingernails dat drijft op een jachtig ritme, en Vice Principal en Mutant John twee songs die zodanig pop en hop laten samensmelten dat een mens er vrolijk van wordt. Sanddollars is een leuke EP die alvast véél doet verwachten van Why?s tweede plaat Elephant Eyelash die na de zomer moet verschijnen.
Geestesgenoot Fog (aka Andrew Broder) opereert al jaren op het kruispunt van indiefolk, turntablism en soundcollages. Niet altijd even geslaagd misschien maar telkens gedurfd én avontuurlijk: van het akoestische pop meets turntablism van zn titelloze debuut, over het experiment van de tweede plaat Ether Teeth, tot de rockhop van Hymies Basement (‘s mans samenwerking met Why?). Op 10th Avenue Freakout, verschenen op Warps sublabel Lex, borduurt hij verder op de sound van dat laatste: slacker hiphop, electronica, free jazz Het is een fijne luisterplaat geworden die niet altijd even consistent is, maar niettemin nergens echt tegenvalt. Op het einde neemt het album nog een verrassende wending met twee free jazz nummers die een soort Sun Ra hiphop zijn. Méér van dat op de volgende!