Gewogen en te licht bevonden. Dat is ons oordeel, streng maar rechtvaardig. Van iemand met het palmares van Hacke mag meer verwacht worden. Na een kwart eeuw pionierswerk met Einstürzende Neubauten is dit s mans eerste soloplaat. Waar het moederschip zich om de zoveel tijd met succes weet heruit te vinden, zonder de eigen wortels te verloochenen, kan deze onsamenhangende verzameling derderangs industriële metal en slecht in het vel zittende avantpop-interludes enkel ontgoochelen. Gitarist Hacke vervoegt als piepjonge adolescent onder het pseudoniem Alexander Von Borsig Einstürzende Neubauten en ontpopt zich allengs tot de elektronicaspecialist van de Berlijnse plaatslagers. Bijdragen van zijn hand waren onlangs nog te horen op de soundtrack van de bekroonde Turks-Duitse productie Gegen Die Wand. Nochtans zijn de premissen hoopgevend. De inbreng van onverdacht volk van Unsane, Jesus Lizard of Foetus zet echter weing zoden aan de dijk. Volvet geproduceerde metalgitaren, nummers die ellenlang blijven doordreutelen, belegen samples, pseudo-interessante spoken-wordtoestanden, het zakt allemaal als een krachteloze pudding in elkaar. Ook de vocalen van de Italiaanse rockzangeres Gianna Nannini (I Maschi, iemand?, tt) kunnen niet beklijven. Ongelovigen kunnen zich verdiepen in het werk van Cop Shoot Cop, Pain Teens of, godbetert, de vroege Nine Inch Nails.