Samurai Blues

Mani Neumeier was oprichter en baas van de legendarische krautrockers Guru Guru. Hij wordt nog steeds als een belangrijke drummer beschouwd en is in thuishaven Duitsland een waar icoon. In Japan is hij dat ook, vooral omdat er daar veel liefhebbers van krautrock rondlopen, waardoor hij zelfs in een wassenbeeldenmuseum werd vereeuwigd. Sinds de eerste tournee van Neumeier met Guru Guru in Japan (1996) werd de man verliefd op het land van de rijzende zon en sindsdien komt hij er regelmatig. Hij speelde er in latere jaren ook solo of met Damo Suzuki Network (van het net zo Duitse en legendarische krautrockinstituut Can) en hoorde via via over een band genaamd Acid Mothers Temple. Hij had al eens gespeeld met bassist Tsuyama Atsushi en die introduceerde Neumeier aan gitarist Kawabata Makoto. Atsushi arrangeerde een optreden en Acid Mothers Guru Guru was geboren. Neumeier speelt echter net zo graag als duo, en daarvan is dit ‘Samurai Blues’ een mooi voorbeeld. Vijf stuks geïmproviseerde psychedelische rock is het logische voortvloeisel van deze samenwerking, waarin beide heren blijk geven van behoorlijk wat improvisatietalent en het hele scala aan acidrock etaleren. Stevige rock, tranceverwekkende repetitieve stukken wisselen af met ingetogen, bijna stille stukken. Enige echte verrassing bij deze plaat is dat Neumeier het voortouw neemt, terwijl Makoto zich plooit naar de instantwensen van zijn oudere kameraad. Kawabata houdt zich behoorlijk in, en dat zijn we van de man niet gewoon. Het werkt wel en deze cd zal elke liefhebber van dit soort muziek plezieren.

ManiNeumeierKawaba_SamuraiBlues