Samoa Highway

Als helft van de Starving Weirdos maakt Brian Pyle sinds 2005 avant-garde, rock, drone, industrieel, noise, enzovoorts, immer wild experimenteel. Daarnaast fabriceert hij op donkere dagen als Ensemble Economique diepe soundscapes van klassieke samples en field recordings, zoals op het ook onlangs verschenen (en donkere) ‘Standing Still, Facing Forward’. En soms doet Pyle, samen met broer Jon, het als RV Paintings wat rustiger aan, al moet u niet denken dat ‘Samoa Highway’ meteen een feestplaat is. Met gitaren als hun basisinstrument schetsen de broers een wijds landschap van langzaam golvende drones. De snelweg uit de titel loopt door Humboldt County, hun thuishaven in het noorden van Californië, en de inspiratie lijkt direct onttrokken aan die omgeving. Op het openingsnummer gieren vliegtuigen over, op weg naar het nabijgelegen vliegveld, terwijl ergens in de verte vuurwerk afgaat. Een statige piano rondt in mineur af, waarna een cello het overneemt en uiteindelijk aflegt tegen drone en fuzz, waar haperende resten melodie doorheen schemeren. Het hele album kent een mooie symbiose tussen drone en feedback enerzijds, en melancholische, orkestrale klanken anderzijds, zoals ook Barn Owl dat soms op minder harde momenten doet. ‘Samoa Highway’ zit daarmee beter in elkaar dan voorganger ‘Trinity Rivers’ uit 2007, die grotendeels geïmproviseerd leek. Een mooie plaat waar meer op te beleven valt dan op veel van de ‘dertien drones in een dozijn’-cd-r’s waar u uw geld deze maand ongetwijfeld ook aan uit kunt geven. Voor het eerst – voor Helen Scarsdale – alleen op vinyl en er zijn uiteraard slechts 500 stuks.

RVPaintings_SamoaHighway