S/t

Uit Helsinki, Finland komt het kwintet Kuparilinna met een bevreemdende en tegelijk fascinerende eerste plaat opzetten. Liila Jokelin, Joel Kupianen, Viktoria Kurkina, Mikka Pirinen en belangrijkste liedjesschrijver Tuomas Palonen slagen er namelijk in om een niet voor de hand liggende combinatie te brengen van sixtiespop, vroege psychedelica, Oost-Europese folk(rock) en Finse schlagers. Inderdaad, het klinkt gek als een onmogelijke mengeling en dat is het in een aantal liedjes dan ook. Palonen schreef en arrangeerde alle songs, en alleen Jokelin mocht aan drie van de elf een kleine bijdrage leveren. Uiteraard brengt het vijftal alles in het moedertaal, waardoor niet is te achterhalen waarover het allemaal gaat. We vermoeden dat zeker de helft niet zal moeten onderdoen voor het betere levenslied, als we mogen afgaan op de eenvoud en de teneur van de melodieën. Daar blijft het echter niet bij. De samenzang is soms heel mooi, een aantal songs krijgt een surfgitaartje mee en het geheel doet meermaals denken aan de allereerste platen van Belle & Sebastian. Palonen was eerder actief in Cosmobile en Kaveri Special, twee bands die als het ware oefeningen waren in het tot stand komen van Kuparilinna. ‘Viisi Merta’ is bijvoorbeeld een liedje dat zo zou passen op de soundtrack van een politiefilm uit de jaren 1970. Een beetje belegen en grappig tegelijk en achteraf bezien nog niet eens zo slecht. Dat geldt meteen voor de hele plaat. Een beetje nostalgisch, ouderwets en grappig maar daarom absoluut niet slecht.

Kuparillina_St
za 15 dec 2018