S/t

Raw Tonk Records is een Londens label dat zich toelegt op improv, free jazz en aanverwante, niet steeds licht verteerbare genres. ‘… And It Ended Badly’ van Dead Neanderthals zag hier bijvoorbeeld het licht. Waarschijnlijk omdat Otto Kokke en Ren& Aquarius contact hadden gezocht met Colin Webster, met wie ze al platen maakten. En Webster lijkt, als we de bescheiden catalogus eens wat nader bekijken, zowat de verbindende factor te zijn. Dat de Britse saxofonist fel tekeer kan gaan, wisten we al. Toch lijkt het alsof we hem niet eerder zo heftig en tegelijk gefocust uit de hoek hoorden komen als bij het kwartet Spain Is The Place. Het begon eigenlijk allemaal met Marco Serrato (bas) en Borja Diaz (drums). Beiden spelen eigenlijk bij doommetalband Orthodox, maar houden tevens van een stevig stukje experimentele, aan jazz verwante improv. Beiden spelen ook in Hidden Forces Trio en Sputnik Trio, waarin we de Madrileense altsaxofonist Ricardo Tejero als derde lid horen. Voornoemd trio ging voor deze plaat in zee met Webster, en een nieuw kwartet was geboren. Na een korte toer met Orthodox was het een uitgelezen moment om de opgedane concertervaring te vertalen naar een geluidsdrager. Zonder veel blabla werd de cd, toch goed voor acht stukken helse freakjazz in een tijdsspanne van een klein uur, in één ruk opgenomen. De vier muzikanten hoeven elkaar niet meer af te tasten. Dat kon voldoende tijdens de concerten die eraan vooraf gingen. Daardoor kan het kwartet er meteen invliegen. Geen gepriegel maar meteen ter zake, waardoor het stof meteen opvliegt bij opener ‘Humilladero’. Pas naar het einde van de sessie toe neemt het kwartet wat gas terug. Daardoor is dit er eentje om van te genieten als het hoofd ernaar staat, want de blazers zitten aanhoudend prominent in de mix en toeteren een flink eind weg.

Spain_Is_The_Place_St
vr 14 dec 2018