Rts 1/3

Een samenwerking tussen Ampoule Records en Meakusma geeft ons vier tracks die pendelen tussen techno, elektronica en Detroit. De eerste track is van Peter van Hoessen. Een naam die niet bij iedereen een belletje doet rinkelen, maar in de Brusselse elektronische muziekscene is hij net zo onontbeerlijk als aarbeien en champagne op Wimbledon en erwtensoep in de winter. Zijn track ‘Ito mess’ boezemt aanvankelijk wat angst in. Het tempo ligt laag, de beat is log, er zijn de langzaam opkomende subgolven. Maar als de volledige duisternis blijkt te zijn ingebroken, graaft hij zijn track middels vlug verende synths naar het licht. Als dan uiteindelijk de kickdrum erbij komt, breekt er een groove los, waarvan je niet zou willen dat hij stopt. Serieuze warmte voor op de dansvloer. De volgende track ‘Blackout’ is afkomstig van het Engelse Pub. Een struikelende echo-beat wiens bas niet vrij wordt gelaten. Wat overblijft, is een pesterige loop die de groeten doet aan Claro Intelecto. Een beetje hulpeloos.
‘Love Maintenance’ van Clatterbox steekt in zijn glamour en zijn hang naar odyssee bijzonder af bij de andere nummers. We worden in een space-disco trip meegenomen die ons het breakbeat-zonnestelsel laat zien. Een beetje een typisch nummer, maar voor deze vlucht zien we dat graag door de vingers. Met de laatste track heeft aflevering 1 van deze ‘Rüts’-compilatie alles goed gedaan, want Terrence Dixon kan gewoon niets fout doen. Zijn ‘Emergency’ is een hypnotiserende track die zo elegant op de grond wordt gehouden, dat het lijkt alsof hier minuten, jaren worden en de voorbijscheurende dwaalsynths als geesten van het verleden langs je benen strijken. Bijzondere compilatie tussen dromen en vrolijke angstvisioenen.

Chris Helt