Monty Adkins is een componist die op ‘Rift Patterns’ zijn spel op de piano combineert met experimentele elektronische muziek. Golvende, langzaam verschuivende patronen worden daarbij aangevuld met klanken van allerlei spulletjes tussen de snaren, en spaarzaam en nuttig gebruikte elektronica. Wat hem de laatste tijd drijft, is de psychogeografische verkenning van plekken, en hoe die onze identiteit en gevoelens beïnvloeden. Meestal is die kunst van het dwalen aan een stad gebonden, maar Monty Adkins breidt het uit naar het platteland, en zelfs naar onze gedachtegangen en relaties. Objecten van de vele locaties die hij heeft bezocht, bevestigde hij tussen de pianosnaren en hebben zo een effect op zijn spel. Delicaat, melodieus en dromerig spel, dat diep naar binnen schuift en daar waarschijnlijk de minder of meer wetenschappelijke verkenningen doet. Met de complete muziek onder handbereik gingen vervolgens schrijver Deborah Templeton, videoartiest Jason Payne en fotograaf/grafisch ontwerper Stephen Harvey aan de slag voor een interactief iBook. Op ‘Residual Forms’ graaft Adkins diep in het psychogeografische gestel van Londen, zoals opgetekend in de beschrijvingen van Iain Sinclair. Er is maar een track en die duurt twintig minuten, maar die tijd is voorbij voordat je het beseft. Vanaf het midden neemt schurende elektronica het over, om te eindigen in meditatieve sferen.