Re-Up

De broers Marc en Eric Hurtado vormden in 1980 het experimentele duo Etant Donnés in Grenoble. Het duo komt oorspronkelijk uit Rabat, Marokko en heeft in de industrial en experimentele Europese scene een behoorlijke naam uitgebouwd. Nu en dan werkte het tweetal samen met andere grote namen, waaronder Michael Gira Swans. Het echte pièce de résistance qua samenwerkingen is echter ‘Re-Up’, dat in 1999 het licht zag. Voor wie het album toen niet kocht of over het hoofd zag, is deze heruitgave een meer dan welkome herkansing. Marc Hurtado, die als het ware ook het oeuvre van Alan Vega (Suicide) onder zijn hoede oppoetst, voegde slechts één extra nummer toe. Een door hemzelf geremixte versie van hun klassieker ‘Ghost Rider’, een nummer dat ook al eerder op de plaat is te vinden in de oorspronkelijke versie. De versie van Etant Données dan, en niet die van Suicide, maar wel met de zang van Vega. In alle hier aanwezige samenwerkingen voorziet het duo Hurtado de muziek, terwijl Genesis P. Orridge en Lydia Lunch teksten en stem bijdragen. Marc Cunningham (Mars) offert zijn trompet aan La Lunch en Bachir Attar (Master Musicians Of Jajouka stelt zijn ghaita den dienste van P. Orridge. Geen enkele van deze negen nummers heeft ook maar iets aan zeggingskracht of avant-garde en experiment verloren. Het verwondert dan ook niet dat Marc Hurtado de laatste jaren platen uitbracht met zowel Vega, Lunch als met Z’ev en Dissecting Table. Die platen zitten dan misschien verser in het geheugen, deze ‘Re-Up’ hoort daar ook te zitten, vooraan zelfs. Een ondergronds pareltje is dit, een must, en een perfecte aanzet om het werk van Etant Donnés te (her-)ontdekken.

EtantDonnes_Re-Up
wo 9 jan 2019