Pyramid Of The Sun

Maserati maakte drie jaar geleden een geweldige indruk met ‘Inventions For The New Season’, een dijk van een plaat waarmee de groep een geheel eigen genre creëerde – laten we het psycho-discokraut noemen. De release zette ook meteen het Duitse Golden Antenna-label op de kaart (zie GC#94). Het tussendoortje ‘Passages’ deed de verwachtingen alleen maar toenemen, en ondanks het drama dat de groep te verwerken kreeg – drummer Jerry Fuchs liet het leven – verkeert Maserati in bloedvorm. Voorproevertje is de 12inch ‘Pyramid Of The Moon’, en die staat als een huis. De A-kant is een joyride van jewelste die alle essentiële elementen van een geslaagde Maserati-groove incarneert: voortdenderende bassen, uptempo discodrums en psychedelische gitaren. Trance voor gevorderden dus, ingespeeld met ‘echte’ instrumenten. De B-kant is voor The Field, met een geslaagde digitale mix van hetzelfde nummer. ‘Pyramid Of The Sun’, hun derde plaat, begint na een korte intro met exact dezelfde groove, maar dan in een ander kleedje, in functie van het nieuwe formaat: beperkt tot vier minuten, en met een meer gesloten structuur. Nog steeds een knappe track, al zal wie de 12inch kent de lange versie verkiezen. Verder op de plaat wordt de strakke Maserati-lijn aangehouden: elke volgende track is groovy, dansbaar en melodieus – op de vijfde track na, pal in het midden, die noisy gitaren laat zweten op een massieve ritmesectie. Mogelijk staan de allerbeste Maserati-songs op ‘Inventions’, maar ‘Pyramid Of The Sun’ is gelijkmatiger van kwaliteit, overtuigt sneller, en is catchier dan ooit. Onmisbare release van 2010.

De Geluidsarchitect
Maserati_PyramidOfTheSun