Psycho African Beat

We hadden er ook nog nooit van gehoord, van deze Psychedelic Aliens. Verwondert ons ook helemaal niet als we het promoblaadje erbij nemen. De band komt namelijk uit Ghana, en dan hebben we het meestal al gehad. We mogen dan als ruimdenkend worden beschouwd en onszelf ook niet met een hippe paardenbril zien, als het enigszins neigt naar wereldmuziek gooien we alle oren dicht. Neus- en andere aarsfluiten zijn niet aan ons besteed. Clear Spot had deze echter persoonlijk aanbevolen, en hij heeft weet van onze aversie. Dan zetten we voor een keer toch maar onze vooroordelen aan de kant, want het zou wel eens leuke hutmuziek kunnen zijn (garages hadden ze in 1968, het jaar van het ontstaan van deze band, nog niet waarschijnlijk). Inderdaad, de opnames die deze cd sieren, alle acht songs die de band ooit opnam, zijn van lang geleden. Uit 1970 en 1971, van twee singeltjes, onder de naam Psychedelic Aliens en het andere onder de naam Magic Aliens. En het mag een wonder heten dat deze opnames nu beschikbaar zijn. Het tweede singeltje bestond nog in welgeteld één exemplaar! Veel Afrikaanse bands uit die tijd namen nooit iets op, voor zover ze zelfs al over eigen instrumenten beschikten. De Aliens hadden die wel, keken op naar Geraldo Pino And The Heartbeats en speelden over het hele continent. De band mengt soul, garage, funk en psychedelica tot een zeer eigenzinnig geheel, waarvan vooral de eerste single ons deugd doet. Het funky orgeltje en de punky sound doen hier wonderen. De overige vier songs klinken ons te wereldmuziekerig, te wereldwinkelerig en daar hebben we een ongelooflijke hekel aan. En toch, dit zijn opnames die elke funkliefhebber ooit eens gehoord moet hebben.

ThePsychedelicAlie_PsychoAfricanBeat