Marc Richters eigenwijze Dekorder label bestaat dit jaar tien jaar. Om dat te vieren brengt hij tien 12inches uit van artiesten die hem beïnvloedden, van tijdgenoten en van acts die al eerder op Dekorder verschenen. En van hemzelf, want als Black To Comm maak hij al net zo lang muziek in zeer uiteenlopende stijlen. Modern klassiek, krautrock, noise en veel muziek die we bij gebrek aan beter onder het kopje outsider art moeten scharen. In dat licht is Providence verrassend makkelijk te plaatsen: een noisy, elektronisch track die in vijftien minuten gestaag wordt opgebouwd. Wat beging als een donkere nachtmerrie a la Raime of Koenraad Ecker, climaxt als een suizende storm die voort dendert als een vrachttrein. Een mooi cadeau van Richter voor zijn eigen verjaardag. Excepter valt in de categorie van invloeden en in die van crimineel genegeerde bands. De band uit New York maakte eerder deze eeuw een stortvloed aan platen met een uniek soort psychedelisch experimentele elektro. Zelf noemen ze zich een protestband ontwikkeld om culturele verschillen uit te wissen middels gepolariseerde verwarring. Een motto dat ook prima op de eigenzinnige Dekorder-catalogus past. Al zijn de nummers op The Stand minder buitenissig dan dat motto doet hopen: kale ritmetracks met veel galm en dubeffecten, en ijzige synths en samples die de muziek een rare sfeer geven. Het deed me een beetje aan een minder industriële German Army denken. Ook Pete Kember (Sonic Boom, Spectrum) hoort, neem ik aan, bij de invloeden. Als Experimental Audio Research levert hij een mooie track, gebouwd rond een trippy orgel-loop. Modulerende drones en synths weven halfdronken in en uit fase. Terwijl in vibrato gedrenkte tonen glinsterend langs glijden, draait er allerlei analoog geknor omheen. Ik kreeg er een beetje een ELpH vs Coil-gevoel bij, en daar kan wat mij betreft weinig mis mee zijn. Er verschijnen hierna nog drie delen in de serie: Bill Kouligas (PAN Records), Leyland Kirby (The Caretaker, The Stranger, V/Vm) en Vindicatrix. Veel eigenzinniger kun je ze bijna niet vinden.