Processed Snippets: Congo Traditional 1952 & 1957

Bizarre en intrigerende conceptplaat van de mij (en Discogs) onbekende Mike Kitcher. Afgaande op de titel sampelde Kitcher stukjes van ‘Congo Traditional 1952 & 1957’, een plaat met opnames uit de Congo gemaakt door de Engelse ethnomusicoloog Hugh Tracey (SWP Records 2014), en brouwde er nieuwe composities van. Die composities bestaan zonder uitzondering uit loops van kleine stukken van het bronmateriaal. Die loops draaien rondjes rond elkaar, waarbij start- en eindpunt soms verspringen, wat de nummers hypnotisch maar toch ook een beetje onvoorspelbaar maakt. Met name wanneer Kitcher met stemsamples aan de gang gaat, is het effect vervreemdend, helemaal wanneer hij de boel ook nog eens naar beneden pitcht. Andere nummers zijn gebaseerd op samples van fluiten en andere blaasinstrumenten, soms extatisch, soms afgeremd tot narcose-tempo. De aard van het bronmateriaal is meestal nog wel herkenbaar, maar aan het einde van de plaat (download? Cassette? De verstrekte informatie is schaars, de bijgeleverde hoes(?)afbeelding toont een bak vol dode vissen en verder niets) zijn er een paar nummers die probleemloos zouden kunnen worden opgenomen in een loop-based industrial-mixtape. ‘Processed Snippets: Congo Traditional 1952 & 1957’ valt in dezelfde categorie als Beaks Plinths ultra-vertraagde exotica en Nurse With Wounds album ‘Xerography’. Geen idee hoe die categorie heet, maar vorig jaar zag ik in een platenwinkel in Kingston, Canada een divider met het label ‘Obscure & Ridiculous’ – dat lijkt een passend vak (en dat bedoel ik als compliment). Brian Eno en David Byrne claimde de term ‘vision of psychedelic Africa’ voor hun album samen, Adrian Sherwood nam het stokje later over voor African Head Charge. Van mij kan nu Mike Kitcher met die slogan aan de haal.

Mike_Kitcher_Processed_Snippets
wo 31 okt 2018