Presents New Vintage

Snowboy is een gerenommeerd muziekfreak, journalist, muzikant en samensteller van allerlei compilaties. Deze keer werd hij aangesteld als één van de curatoren van een gedeelte van het Engelse Vintage Festival, een festival dat zich toespitst op muziek die zijn wortels en sfeer heeft en haalt uit de jaren 1940. De man heeft een ongelooflijke kennis van het muziekverleden en als hij dat weet te combineren met een eclectische smaak, klinkt het resultaat als dit verzamelalbum. En daar prijkt van alles op, oude en recente muziek die hopt tussen een resem genres. Verveling krijgt zo geen kans voor ieder die wel eens helemaal iets anders wil horen. Acid jazz, funk, rockabilly, mambo, swing, beat, soul en rock-’n-roll zijn maar een greep uit het aanbod. Darrel Higham & The Enforcers doen meteen denken aan Elvis Presley die allicht jaloers zou zijn op een song als ‘Baby, Take Me Back’. Speedometer brengt onvervalste en voor de verandering zelfs uitermate leuke acid jazz, terwijl Crazy Cavan & The Rhythm Rockers een schitterend staaltje rockabilly ten beste geven. Eli ‘Paperboy’ Reed & The Trueloves klinken als de broertjes van James Brown, alleen veel obscuurder. Zo obscuur dat de samensteller blijkbaar de titel van de song niet kon terug vinden. Rich Clifford & The Saddows en The Rapiers spelen beiden surf van een zeer goed jaar en uiteraard kan Snowboy zelf niet ontbreken op de compilatie. Van enige eigendunk is de man niet vies, al hoeft zijn song niet onder te doen voor de rest. Imelda May, Ray Gelato & Kai Hoffman en James Taylor Quartet zijn een paar bekendere namen die deze verzamelaar helemaal af maken. Wij vinden dit ideaal voer voor een chaotische zondagochtend, de muziek is dan op zijn minst welkom als rustmoment.

Snowboy_PresentsNewVintage