Poststop

Onderdeel van het ‘futureplaces digital media festival’ in 2010 in Porto was een tweedaagse workshop, afgesloten met een concert. Onder de deelnemers waren – ook bij het Crónica-label – bekende muzikanten en visual artists als Marc Behrens, @C, Filipe Silva, Heitor Alvelos, Anselmo Canha en Blaine L. Reiniger, die het muzikale leiderschap voerde. De workshop vond plaats in een failliet winkelcentrum waar inmiddels een muziekgemeenschap zetelde. In twee dagen verzamelden de deelnemers field recordings, hielden interviews met bewakers en maakten opnamen van de spontane ensembles. De cd presenteert veertien korte en lange tracks: bewerkingen van de opnamen tijdens de workshop en het afsluitende concert. De cd opent, net als het concert, met het uitspreken van de premisse bij het werk van die dagen, een uitgangspunt date zich laat samenvatten als ‘willekeurigheid’. Nadat Reiniger dit heeft gezegd, geeft hij er een demonstratie van met de voordracht van een door de computer gegenereerde tekst, begeleid door het impromptu ensemble. Een wat theatraal begin, waarbij we worden uitgenodigd in ‘the chamber of chance’, alsof we afdalen in een gewelf voor de geheime rituelen van een sekte. Ook in het daaropvolgende ‘The Post-Apocalyptic Shopping Mall’ declameert de ooit-eens-voorman-van-Tuxedomoon teksten en speelt hij zijn kenmerkende vioolspel, hier samen met dubby elektronica en een vrij rondspelende blazer. Het grootste deel van ‘Poststop’ is echter een collage van klanken, een lang veelal abstract geluidslandschap. Het geschreeuw van meeuwen, licht galmende slagen, een ver melodietje van een trompet, brommende, fluitende en krakende elektronica, Reinigers viool alsof hij aan het einde van een lege gang staat te spelen. In dit bouwwerk zijn alle klanken even belangrijk, de shopping mall van The Futureplaces Impromptu All-Stars Orchestra heeft bij alle willekeurigheid en verscheidenheid een consequente sfeer en uiteindelijk blijkt het een fascinerend geheel.

TheFutureplacesImp_Poststop