Post-Pop

Veel ambities heeft Ivan Pavlov aka Coh – het Russische woord voor ‘slaap’ – niet. Zijn debuut uit 1997, ‘Post-Pop’, werd op amper zeven (!) stuks uitgebracht. Interviews zijn schaars en foto’s al even zeldzaam. De Rus -hij woont en werkt ondertussen in Zweden- bracht platen uit op toonaangevende labels als Raster-Noton, Staalplaat (een uitstekende ‘Mort Aux Vaches’) en Mego. Dat laatste label brengt nu een dubbele cd van de man uit. Op cd één krijg je een live-opname (opgenomen in Wenen, juni 2003), op cd twee de rerelease van ‘Post-Pop’. Wie beide schijfjes doorworstelt, merkt snel op dat hij trouw blijft aan zijn roots. Pavlov zweert bij zijn akoestische apparatuur waarmee hij verwrongen avant-garde technoritmes opbouwt die hij vervolgens minutieus ontrafelt tot er slechts een uitgebeend muzikaal restje overblijft. Het resultaat kruidt hij met snedige one-liners. De toespeling op pop moest ergens vandaan komen. Geen dj die Coh ooit in zijn set speelt, daarvoor is de muziek te antiritmisch, te grillig en te onvoorspelbaar. De beat in ‘C Is For Sleep’ blijft hangen. De teller staat op 2005, maar het had evengoed 1964 of 3012 kunnen zijn. Coh is virtuele toekomstmuziek uit lang vervlogen tijden, een te ontginnen geluidsschat en een absolute aanrader.

tekst:
Peter Deschamps
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!