Pop Ambient 2012

Het recept is nagenoeg bekend. Elk jaar, en dat al sinds 2001, presenteert het Keulse Kompakt een compilatie met warme, atmosferische ambient om ons de winter door te helpen. Samensteller van dienst is opnieuw labelbaas en producer Wolfgang Voigt (GAS), die (uiteraard) zelf ook een solotrack aanlevert. Ijle, multi-gelaagde soundscapes en harmonische klankspiralen (vaak gebaseerd op klassieke instrumenten zoals piano, gitaar of strijkers) zorgen als vanouds voor momenten van pure, verstilde gelukzaligheid. Het typische onderhuidse dubgeluid dat we associeëren met Basic Channel en dat de eerste edities kleurde, is quasi volledig afwezig: het bewijs dat niet alleen ambient, maar ook deze serie -na enkele minder sterkte hoofdstukken- traag, maar constant evolueert. Origineel is het al lang niet meer en het is evenmin evident om te bepalen welke nummers er nu echt uitschieten: het roeseffect van deze tien nummers zit immers in het geheel. Alleen de ganse rit uitzitten, zorgt uiteindelijk voor die gelukzaligheid. De gitaarloop in ‘Riding The Bikes’ van Loops Of Your Heart (een alter ego van Axel Willner van The Field) sluit een dromerige reis af die begon met het prijsbeest van deze compilatie, namelijk ‘Manifesto’ van Mohn, het nieuwe samenwerkingsverband van Voigt en Jörg Bürger. Die laatste is ook een tweede maal present, als Triola. Andere oudgedienden van de serie als Bvdub en Marsen Jules zorgen voor min of meer vertrouwde geluiden, terwijl Superpitcher, Morek, Magazine (niet de verwarren met de gelijknamige Britse postpunkband) en Simon Scott voor de eerste keer in de ‘Pop Ambient’ familie worden opgenomen. Degelijk, maar nergens verrassend.

VariousArtists_PopAmbient2012