Plea From A Ghost

We kenden Michael Dean Damron helemaal niet, maar we zagen dat hij op zijn ‘Plea From A Ghost’ een cover deed van de song ‘The Devil Meets The Longhaired Weirdo’, geschreven door Jeff Clayton van Antiseen. Damron blijkt al jaren soloplaten te maken en de frontman te zijn van het vanuit Oregon, Portland opererende I Can Lick Any Sonofabitch In The House. Het kan een lacune zijn in ons muzikale geheugen, maar de naam en de muziek van die band zegt ons evenmin iets. Niet dat dat ertoe doet, en we hebben geen zin in een wereldwijde zoektocht. We luisteren gewoon naar de gruizige liedjes van Damron op deze plaat, die zowaar Claytons nummer in een aan Bruce Springsteen schatplichtig singersongjasje steekt en er nog mee wegkomt ook. De keuze voor dat nummer mag dan niet voor de hand liggen, het onderwerp (de duivel wil de ziel van de zanger) is dat wel. Behalve acht eigen nummers prijkt er een geslaagde cover van Warren Zevons ‘Keep Me In Your Heart’ op de plaat, een artiest die als referentie kan dienen voor Michael Dean Damron, al is deze laatste iets minder gepolijst en zit er ook wat meer pijn en blues in zijn liedjes. ‘Broken Bottle’ van Alejandro Escovedo (The Nuns, Rank And File, singersongwriter) past tekstueel ook in het deprimerende plaatje. Vrolijk wordt je namelijk niet van ’s mans wereldbeeld. Hij is wel uitermate eerlijk, introspectief op zijn eigen manier die ervoor zorgt dat de plaat blijft intrigeren en geen enkele misser bevat. ‘Plea From A Ghost’ is via een omweg tot onze zwarte ziel gekomen, en we zijn Clayton dankbaar dat hij via zijn liedje deze artiest tot bij onze oren bracht.

MichaelDeanDamron_PleaFromAGhost