In 1987 alweer brachten The Butthole Surfers het album ‘Locust Abortian Technician’ uit op het toen invloedrijke Touch & Go. Met een titel als ‘Pinkus Abortion Technician’ ligt het, toch als we het over The Melvins hebben, voor de hand dat er enige verwantschap zal zijn. En inderdaad, een dubbele zelfs.
Jeff Pinkus, bassist van onze favoriete Texanen, komt The Melvins vervoegen voor dit album (en erop volgende tournee). Kernleden Buzz Osbourne en Dale Crover hadden namelijk weer eens zin in iets anders. Een periode met twee drummers en een periode met twee gitaristen hebben ze al gehad. Maar niet met twee bassisten, dus Steven McDonald (Redd Kross, OFF!) krijgt het gezelschap van Pinkus (in de titel).
Met zijn vieren puren ze dan ook uit het verkennen van het zogenaamde Low End, wat de band tegelijk log én toegankelijk maakt. Vreemd, maar het zijn de Melvins, dus alles is mogelijk. Afsluiten doet de band met een cover van ‘Graveyard’ uit ‘Locust Abortian Technician’, openen doen ze met ‘Stop Moving To Florida’, waar ‘Stop’ van James Gang met het Butthole Surfers-nummer ‘Moving To Florida’ (uit ‘Cream Corn From The Socket Of Davis’, 1985, Fundamental) wordt gemixt.
Het met een banjo opgefleurde ‘Flamboyant Duck’ klinkt als een mix van Butthole Surfers en vintage The Melvins, terwijl de band met ‘I Want To Hold Your Hand’ ook The Beatles in de vernieling weet te draaien. Zoals we ondertussen gewend zijn van The Melvins is er kop noch staart aan de opeenvolging van de nummers te vinden. Bij nummers als ‘Break Bread’ zijn ze zowaar nauwelijks als zichzelf te herkennen.
Osbourne en Dale hebben altijd al gedaan waar ze zin in hebben, ook als het ons niet bevalt. Zo hoort het natuurlijk, zelfs al is het soms een harde noot om te kraken.